sex shop, wibrator, dildo, wibratory dla kobiet
sex blog erotyczny
AKTUALNOŚCI
PORADNIK
PROMOCJE
TESTY AKCESORIÓW
PORNOGRAFIA ALTERNATYWNA
WYWIADY
NASZE QUEERONATY
opinie, seks shop

7 różnic między „porno dla kobiet” a klasyczną pornografią

Dość powszechnie pokutuje opinia, iż pornografia jest wyłącznie męską domeną. W przeszłości rzeczywiście tak było. Gdy nagość i seks oglądano jedynie podczas nielegalnych pokazów model odbioru filmów pornograficznych można było w skrócie określić jednym zdaniem: „kobietom wstęp wzbroniony”. Miejsce kobiet nie znajdowało się na widowni, lecz na ekranie.

Czasy się jednak zmieniają, a wraz z nimi sama pornografia. Obecnie kobiety tworzą, kupują i powszechnie oglądają filmy porno. Poniżej postaramy się przybliżyć ten fenomen oraz pokazać czym filmy dla kobiet różnią się od powszechnie dostępnych „pornosów”. Jeżeli zatem hasło „pornografia feministyczna” sprawia, że otwierasz oczy ze zdziwienia to ten artykuł jest dla Ciebie. Zapraszamy do lektury.

PORNO DLA KOBIET – A COŻ TO TAKIEGO?

Nie wdając się w przydługie akademickie rozważania można powiedzieć, że pornografia dla kobiet – zwaną czasami pornografią feministyczną – jest to pornografia tworzona z myślą o kobietach i której docelową grupą odbiorczą są przede wszystkim kobiety.

Dalsze próby precyzowania powyższej definicji rodzą już pewne problemy. Co do znaczenia tego terminu nie są zgodni ani teoretycy ani kobiety tworzące w tym nurcie. Nie jest to zjawisko spójne ani jednorodne, a na dodatek niemal każda reżyserka prezentuje odmienne spojrzenie na porno.

Pornografię dla kobiet często utożsamia się z pornografią tworzoną przez kobiety. W wielu przypadkach pojęcia te w rzeczywistości się pokrywają, ale z feministycznym porno można mieć do czynienia również w sytuacji, gdy to mężczyzna jest autorem danego filmu. Klarowny podział dodatkowo zamazuje fakt, iż niektóre kobiety tworzą pornografię zgodną z normami typowego seks biznesu (są na ten temat nawet badania naukowe).

W kontekście ustalania „kobiecości” pornografii kwestia płci twórczyni/twórcy może paradoksalnie być sprawą drugorzędną. Wszak na sposoby naszego postrzegania seksualności ma wpływ wiele innych elementów: wychowanie, wykształcenie, religia, doświadczenia seksualne… Może zatem więc chodzi o odmienne spojrzenie na seksualność, a nie o płeć osoby stojącej za kamerą? Mając te wątpliwości na uwadze wydaje się zatem, że najbardziej adekwatną nazwą na określenie zjawiska o jakim mowa jest „pornografia alternatywna”. Jednak na potrzeby tego artykułu będziemy posługiwać się terminem „porno dla kobiet”, gdyż funkcjonuje od dawna i posiada ugruntowaną pozycję zarówno wśród reżyserek, jak i wśród widowni.

Feminist Porn Awards

Jakie kryteria musi spełnić film porno, by uznać go za feministyczny? Pewną wskazówką mogą być kryteria prestiżowej kanadyjskiej nagrody Feminist Porn Award. Filmy startujące w tym konkursie muszą spełniać przynajmniej jeden z poniższych warunków:

  1. Udział kobiety w procesie twórczym – kobieta musi uczestniczyć w tworzeniu filmu: produkując go, reżyserując, bądź pisząc jego scenariusz;
  2. Prezentowanie autentycznej kobiecej przyjemności – film powinien koncentrować się na doznaniach seksualnych kobiety oraz pokazywać radość czerpaną z seksu. I powinien robić to w sposób przekonujący dla widzów.
  3. Poszerzanie granic reprezentacji / kwestionowanie stereotypów – postulat redefiniowania sposobów ukazywania seksualności wynika z tego, iż kobieca pornografia wyrosła w opozycji do pornografii mainstreamowej. To właśnie z jej konwencjami podejmuje systematyczną polemikę.

CZY KOBIETY OGLĄDAJĄ PORNOGRAFIĘ?

Na temat kobiecej seksualności pokutuje wiele mitów. Jeden z nich nabiera szczególnej wagi w kontekście oglądania pornografii przez przedstawicielki płci żeńskiej. Według tego mitu kobiety są zdecydowanie mniej podatne od mężczyzn na seksualne bodźce wizualne. Współczesne badania naukowe zdają się temu przeczyć i wyraźnie wskazują, że filmy pornograficzne podniecają kobiety:

  • W 1995 roku na Uniwersytecie w Amsterdamie przeprowadzono badanie, które wykazało, że kobiety podniecają się zarówno klasyczną pornografią, jak i tą nakierowaną na ich płeć.
  • W 2001 roku grupie heteroseksualnych kobiet pokazano heteroseksualną oraz lesbijską pornografię i okazało się, że badane kobiety zareagowały podnieceniem w obydwu przypadkach.
  • W 2003 naukowcy z Uniwersytetu Stanforda opublikowali rezultat badania, z którego wynikło, że podczas oglądania pornografii kobiety ulegały podnieceniu szybciej od mężczyzn.

Dane pochodzące z rynku wskazują zaś, że kobiety coraz chętniej partycypują w zakupach treści dla dorosłych. Wzrasta odsetek pań korzystających z pornografii:

  • Według magazynu Time w 1987 roku 40% osób wypożyczających filmy dla dorosłych stanowiły kobiety;
  • W jednym z badań z tego samego roku 50% kobiet przyznało się do oglądania pornografii;
  • W 1991 roku 65% nabywców i 40-50% wypożyczających filmy porno stanowiły kobiety lub heteroseksualne pary;
  • Telewizja Spice Channel przeprowadziła duże badanie, z którego wynikło że 20% kobiet ogląda pornografię samotnie, a 34% z partnerem lub partnerką;
  • W 2003 roku co trzecia kobieta oglądała strony pornograficzne w Internecie. W chwili obecnej ten odsetek obecnie jest z pewnością większy.

Możemy zatem jasno i wyraźnie stwierdzić: TAK, kobiety oglądają porno. I według wszelkich znaków na niebie i ziemi robią to coraz chętniej. Również filmów nakierowanych na kobiety powstaje coraz więcej. Jest to dowód na to, że rynek zaczął odpowiadać na realne zapotrzebowanie z żeńskiej strony widowni.

I choć przedstawione powyżej dane dość znacznie się od siebie różnią to zarówno wytwórnie filmowe, jak i indywidualni twórcy przyznają, że tendencja zaangażowania kobiet w oglądanie pornografii jest wyraźnie wzrostowa.

KIEDY POWSTAŁO PORNO DLA KOBIET?

Pierwsze filmy porno nakręcono pod koniec XIX wieku, w zaledwie kilka lat po wynalezieniu kinematografu. Jednak były to produkcje przeznaczone wyłącznie dla męskich oczu. Masowa partycypacja kobiet w rozrywce dla dorosłych rozpoczęła się dopiero w latach 70-tych ubiegłego wieku. Powstała wówczas koncepcja tzw. filmów dla par. Nie były to jeszcze filmy nakierowane specjalnie na kobiety, lecz bardziej produkcje, na które mężczyzna bez większego skrępowania mógł zabrać swoją partnerkę.

Kobiety zaczęły śmielej korzystać z pornografii dopiero za sprawą rewolucji wideo, której świadkiem była dekada lat 80-tych. Przed tym okresem nie zaliczały się one do grona osób regularnie nabywających filmy tego rodzaju. Dzięki kasecie wideo kobiety uzyskały łatwiejszy dostęp do treści erotycznych i mogły je konsumować w zaciszu własnych domów. Problemem był jednak brak jakiejkolwiek oferty skierowanej specjalnie do żeńskiego segmentu widowni.

Candida Royalle

Za matkę chrzestną kobiecej pornografii uważa się Candidę Royalle (choć ona sama określa swoją twórczość mianem couples erotica). Niegdyś grała w klasycznych filmach porno, ale odeszła z branży zmęczona panującymi w niej konwencjami. W 1984 roku powołała do życia Femme Productions, firmę której celem jest tworzenie erotyki „przyjaznej” kobietom.

Candida Royalle bynajmniej nie była pierwszą przedstawicielką płci żeńskiej, próbującą swych sił w tej zdominowanej przez mężczyzn dziedzinie – w 1973 roku Charlene Webb wyreżyserowała Goldenrod, uważany za pierwszy pełnometrażowy film pornograficzny stworzony przez kobietę. Ale to właśnie Candida Royalle jako pierwsza zaczęła konsekwentnie działać w kierunku stworzenia odrębnej pornograficznej wizji.

Candida Royalle wyczuła niszę rynkową. Nie mogąc znaleźć żadnych filmów adresujących swój przekaz do kobiecej widowni postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce i stworzyła coś czego wcześniej nie było – produkcje skierowane do tych kobiet, które nie akceptują powszechnie dostępnej pornografii. Royalle, choć w młodości była aktywną członkinią ruchu feministycznego, nie sięgnęła po kamerę by atakować pornografię, lecz po to, by odmienić jej oblicze.

PORNO DLA KOBIET VS. TRADYCYJNA PORNOGRAFIA – 7 RÓŻNIC

Jakie są wyróżniki porno dla kobiet i czym ten rodzaj pornografii różni się od filmów kręconych z uwzględnieniem „męskich” potrzeb? Ann Barr Snitow napisała niegdyś, że „pornografia dla kobiet jest inna”. Rzeczywiście, pornografia feministyczna stoi w wyraźnej opozycji do pornografii głównego nurtu i próbuje reinterpretować podstawowe założenia, na jakich opiera się powszechnie znany hard core. W filmach, w poglądach reżyserek oraz w pisanych przez nie manifestach wyraźnie wybija się podstawowa kategoria: sprzeciw wobec kanonu porno.

Trudno stworzyć jednorodną charakterystykę pornografii dla kobiet i wrzucić do jednego kosza filmy wszystkich reżyserek tworzących w tym bogatym nurcie. Można jednak wyróżnić wspólne cechy, które łączą ich prace, a jednocześnie odróżniają je pod pornograficznego mainstreamu. Podstawowe różnice pomiędzy oboma nurtami w pornografii możemy dostrzec na wymienionych poniżej płaszczyznach:

1) OSOBA ZA KAMERĄ: MĘŻCZYZNA VS. KOBIETA

Od samych początków filmowej pornografii kobiety brały udział w jej powstawaniu. Jednak czyniły to głównie przed, nie zaś za obiektywem kamery. Typowe filmy porno są przede wszystkim dziełem mężczyzn. Nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę, że uwzględniają one gusta głównie męskich odbiorców. Czasami zdarza się, że osobą odpowiedzialną za filmową wizję jest kobieta, ale w mainstreamowej pornografii są to przypadki stosunkowo rzadkie.

Gerard Damiano, Głębokie gardło

W pornografii feministycznej statystyki są odwrócone. Tutaj królują kobiety i to właśnie one odpowiadają za ostateczny kształt filmu. Ich dzieła często się od siebie mocno różnią, gdyż większość reżyserek posiada odmienne spojrzenie na kwestię seksualności. Wiele z tych filmów można określić mianem kina autorskiego, czyli takiego w którym czuć „rękę” artystki i wyróżniający ją styl.

Petra Joy, Erika Lust

2) OKŁADKI FILMÓW

O występowaniu różnic pomiędzy pornografią klasyczną a kobiecą można przekonać się nawet bez oglądania samych filmów. Wystarczy spojrzeć na ich okładki, by dostrzec ewidentny kontrast. Opakowania filmów „kobiecych” są zdecydowanie bardziej subtelne.

klasyczne porno, porno dla kobiet

3) CIELESNOŚĆ: CIAŁA STANDARYZOWANE VS. RÓŻNORODNOŚĆ CIAŁ

Parę lat temu w Australii przeprowadzono badanie 50 porno bestsellerów. Okazało się, co nie jest wielkim zaskoczeniem, że występujące w nich aktorki są w przeważającej mierze szczupłymi kobietami (w 65% filmów) z dużym biustem (50%), zaś mężczyźni to muskularni panowie wyposażeni w penisy o bardzo dużym rozmiarze. Ciekawostką jest fakt, iż w pornografii kobieta czasami ma małe piersi, zaś mężczyzna właściwie nigdy nie ma małego penisa.

filmy porno, ciało, cielesność

Filmy feministyczne cechują się urozmaiconą reprezentacją mężczyzn i kobiet. Zauważalna jest większą różnorodność rozmiarów poszczególnych części ciała, sylwetki, wieku, koloru skóry.

filmy porno dla kobiet, ciało

4) HETERONORMATYWNOŚĆ VS. MIESZANIE TOŻSAMOŚCI

Zasadą obowiązującą w klasycznej pornografii jest heteronormatywność, czyli sprowadzanie seksualności do heteroseksualności. Od tej zasady nie ma właściwie odstępstw i z tego powodu klasyczne filmy pewnych rzeczy nie pokazują. Przykładowo w produkcjach skierowanych do odbiorców heteroseksualnych nie mamy szans zobaczyć jakichkolwiek przejawów męskiego homoseksualizmu lub biseksualizmu.

seksualność w porno

Pornografia kobieca stara się natomiast ukazywać różnorodne oblicza ludzkiej seksualności. Nie zamyka się w ściśle określonych ramach i chętnie dopuszcza do głosu grupy mniejszościowe. Tym samym wkracza w obszary, których pornografia mainstreamowa unika jak ognia.

5) ŚWIAT PRZEDSTAWIONY: PORNOTOPIA VS. POCZUCIE „REALIZMU”

Świat wyłaniający się z klasycznych filmów porno najczęściej odbiega od naszych codziennych doświadczeń. W typowym pornosie nikogo nie boli głowa i wszyscy mają ochotę na seks, o każdej porze i z kim popadnie. Nie istnieją moralne i psychologiczne hamulce, bowiem wszystkie postaci zamieszkujące filmy porno są istotami na wskroś seksualnymi. Pornografia kreśli świat, w którym mężczyźni w celu nawiązania kontaktu seksualnego nie muszą w żaden sposób zabiegać o względy płci przeciwnej – to się „po prostu” dzieje. Stąd też niesamowita łatwość z jaką bohaterowie przechodzą „do rzeczy”. Pretekstem do uprawiania seksu może być cokolwiek: dostawa pizzy, popsuta rura w łazience czy wizyta w gabinecie lekarskim. Owa utopijna fantazja kreślona przez filmy porno jest w literaturze przedmiotu określana mianem pornotopii. To dzięki niej widzowie uciekają od erotycznej rzeczywistości doznawanej w codziennym życiu.

filmy porno, pornotopia

W kobiecej pornografii istotny jest natomiast kontekst wokół aktu seksualnego. Ukazywane są bardziej realne i przekonywujące przyczyny, dla których ludzie idą ze sobą do łóżka. Proces narastającego w bohaterach pożądania nie musi być nawet szczególnie rozbudowany (w końcu w pornografii najważniejszy jest seks). Ważne natomiast, by widzowie wiedzieli dlaczego postaci na ekranie decydują się uprawiać seks.

porno dla kobiet, erika lust, life.love.lust

6) SEKS: SCHEMATYCZNOŚĆ VS. SPONTANICZNOŚĆ

W typowej pornografii spotkanie kobiety z mężczyzną nie należy do czynności spontanicznych, lecz przyjmuje kształt całkowicie zrytualizowanej gry. Posiada ona ściśle określoną seksualną choreografię. Wpierw mamy do czynienia z grą wstępną (na którą składa się seks oralny), następnie przechodzimy przez kilkanaście różnych pozycji, a na końcu obserwujemy obowiązkowy wytrysk (najczęściej na twarz lub piersi).

filmy porno

Na planie filmowym kobiecego porno kładzie się duży nacisk na spontaniczność, co sprawia, że przebieg stosunku jest mniej przewidywalny. Gra wstępna jest bardziej różnorodna, widzimy jak aktorzy używają lubrykantów lub robią przerwy podczas uprawiania seksu.

porno dla kobiet

7) PRZYJEMNOŚĆ: ORGAZM MĘSKI VS. ORGAZM KOBIECY

Na przestrzeni dekad twórcy klasycznej pornografii zdołali wykształcić zespół ściśle określonych konwencji wizualnych. Są one nieustannie powielane w tysiącach filmów produkowanych każdego roku.

Najsilniejszą z tych konwencji jest cum shot, czyli zrytualizowana scena wytrysku kończąca każde zbliżenie mężczyzny z kobietą. W klasycznej pornografii ujęcie ejakulującego penisa kreuje u widza przyjemność odbiorczą. Ale służy również omijaniu głównego problemu, z jakim boryka się heteroseksualna pornografia. Jest nim niemożność potwierdzenia autentyczności kobiecego orgazmu, który umyka rejestracji przez kamerę. Cum shot stanowi jedyne dostępne świadectwo rozkoszy i kompensuje brak materialnych dowodów potwierdzających doznawanie przyjemności przez kobietę.

orgazm w porno

Z owymi kliszami kobiety polemizują poprzez swoją twórczość. Pornografia feministyczna przykłada mniejszą wagę do portretowania genitaliów i odchodzi od prymatu męskiego orgazmu, który pokazuje w sposób mniej skonwencjonalizowany (przede wszystkim unika wytrysków na twarz kobiety). Czy nowe filmy oferują widzom coś w zamian? Niewątpliwie produkcje zaliczane do nurtu kobiecego zdecydowanie lepiej radzą sobie z ukazywaniem namiętności i zmysłowości zbliżeń seksualnych. Jednak z prezentowaniem kobiecego orgazmu nadal mają pewien problem, który wynika z tego, iż nie można przekroczyć ograniczeń narzuconych przez sam aparat filmowy. Twórczynie alternatywnych filmów porno nie opracowały jeszcze uniwersalnej recepty na zaprezentowanie kobiecego orgazmu w sposób niebudzący żadnych wątpliwości. Co prawda w wielu przypadkach kobiecą przyjemność udaje się ukazać bardzo przekonująco to jednak widzowie w pewnej mierze muszą dać wiarę, że to co widzą na ekranie jest prawdą.

***

Carole J. Sheffield napisała kiedyś, że męscy producenci pornografii definiują kobiecą seksualność dla męskich klientów. Podstawą pornografii są męskie fantazje na temat kobiecej seksualności. Jeżeli przyjmiemy ów pogląd o tym, że pornografia głównego nurtu jest „męska”, to obecność pornografii, która jest „kobieca” spełnia istotną rolę, jaką jest wniesienie do dyskursu na temat seksualności kobiecego punktu widzenia.

Pornografia kobieca, poprzez poszerzanie obszarów dyskusji i włączanie do niej niesłyszalnych dotąd głosów przyczynia się do pluralizmu idei i w tym sensie spełnia jeden z postulatów feministycznych, jakim jest zaznaczenie kobiecego głosu w przestrzeni publicznej.

POZNAJ PORNOGRAFIĘ DLA KOBIET

Annie Sprinkle, jedna z najważniejszych gwiazd porno w historii, powiedziała niegdyś, że odpowiedzią na złe porno nie jest jego likwidacja, ale stworzenie lepszej pornografii.

Bynajmniej nie negujemy klasycznego porno. Potrafi podniecać, a jego oglądanie milionom ludzi daje sporo przyjemności. Jednak filmy tego rodzaju są najczęściej straszliwie monotonne (z czym się chyba zgodzisz). Zdecydowana ich większość to zlepek kilkunastu pozycji seksualnych kończący się sceną męskiego wytrysku.

Dlatego chcemy Ci pokazać inną twarz pornografii, tę tworzoną przez kobiety: różnorodną, inteligentną, no i oczywiście podniecającą. Pokazującą ludzi w różnym wieku, o zróżnicowanej budowie ciała i preferencjach seksualnych, z ciekawą fabułą oraz wiarygodnym kontekstem dla seksualnej akcji.

Kinky Winky jest jedynym sklepem w Polsce, który tak mocno koncentruje się na alternatywnych nurtach pornografii. Znajdziesz u nas produkcje takich reżyserek jak: Candida Royalle, Erika Lust, Jennifer Lyon Bell, Maria Beatty, Shine Louise Houston, Petra Joy...

Przejrzyj naszą ofertę. Z pewnością znajdziesz coś dla siebie lub bliskiej Tobie osoby. Napisz do nas jeżeli będziesz mieć problem z wyborem. Pomożemy!

cabaret desire Life Love Lust 5 hot stories for her
A Taste of Joy, Petra Joy petra joy, female voyeur her porn, petra joy
maria beatty crash pad Emilie Jouvet
projekt: anita wasik | realizacja: sgiti | queer sex shop Kinky Winky | © Wszelkie prawa zastrzeżone