sex shop, wibrator, dildo, wibratory dla kobiet
sex blog erotyczny
AKTUALNOŚCI
PORADNIK
PROMOCJE
TESTY AKCESORIÓW
PORNOGRAFIA ALTERNATYWNA
WYWIADY
NASZE QUEERONATY
opinie, seks shop

Wpływ lęku na życie seksualne

Dobrostan psychiczny i emocjonalny oraz radość z seksu są ściśle połączone. Oto, jak odczuwanie lęku może wpływać na Twoje życie seksualne.

Poczucie lęku znane jest wielu osobom – może pojawiać się przed ważną prezentacją, pierwszą randką, egzaminem. Taka jego postać to zazwyczaj coś tymczasowego. Są jednak ludzie, dla których lęk to stały towarzysz życia. I tak, jak przebywanie w stanie zwielokrotnionego stresu wpływa na codzienne funkcjonowanie, tak samo może wpływać na życie seksualne.

lęk, seks
Zacznijmy od tego, że ten rodzaj lęku można kontrolować przy pomocy terapii, leków i innych metod. Jeżeli na co dzień lub często towarzyszy Ci napięcie, niepokój, poczucie zagrożenia, gorąco zachęcamy Cię do poszukania pomocy specjalistycznej w najbliższej poradni zdrowia psychicznego. Doświadczanie lęku nie jest czymś, z czym musisz mierzyć się w samotności. Jest to bardzo powszechne zjawisko i zaręczamy, że Twój przypadek nie jest odosobniony.

LĘK – ZABÓJCA LIBIDO?

Doświadczeniem osób zmagających się z odczuwaniem lęku bardzo często jest znaczne obniżenie libido. Dzieje się tak dlatego, że w czasie lęku mózg jest w stanie skupić się jedynie na najważniejszych potrzebach. Są nimi działania pozwalające odbudować poczucie bezpieczeństwa, zapewnić sobie pożywienie i odpoczynek. Wszystko, co wychodzi poza te aspekty, najczęściej ulega wygaszeniu. Mówiąc najprościej – osoba, która właśnie skupia się na tym, by przetrwać, nie jest w stanie myśleć o seksie.

W okresach zwiększonego napięcia ochota na seks zanika również dlatego, że generalnie pożądanie seksualne wiąże się z odczuwaniem pozytywnych emocji. Skonfrontowane z lękiem najczęściej nie ma pola, aby wybrzmieć.

Jak jeszcze lęk odbija się na życiu seksualnym?

lęk, seks

ZAMKNIĘCIE CIAŁA

Kiedy ciało i umysł paraliżuje lęk, często spotykana jest utrata ochoty na jakąkolwiek bliskość czy intymność. Wyrazem tego mogą być nie tylko objawy psychiczne, np. chęć bronienia swojego ciała, ale też czysto fizyczne. Do nich zaliczają się: niemożność osiągnięcia i/lub utrzymania wzwodu, brak naturalnej lubrykacji, wzmożone napięcie mięśni głębokich dna miednicy, pochwica.

Tych przypadłości nie należy ignorować, zwłaszcza, gdy odczuwalne są od jakiegoś czasu i zaczynają komplikować Twoją relację z własną seksualnością i/lub osobą partnerską. Zaniedbane mogą ulec intensyfikacji, dlatego tak ważne jest zasięgnięcie specjalistycznej porady.

lęk, seks

NIEMOŻNOŚĆ ZADBANIA WŁASNĄ PRZYJEMNOŚĆ

Odczuwanie lęku może negatywnie wpływać na poczucie pewności siebie, a co za tym idzie – również na możliwość dzielenia się swoimi preferencjami, sygnalizowania dyskomfortu w trakcie aktywności seksualnych czy inicjowania seksu. W związku z tym możesz zacząć wątpić w swoje seksualne umiejętności i możliwość podarowania rozkoszy drugiej osobie.

W tej sytuacji najlepiej powtarzać sobie, że Twoje pragnienia są w porządku i masz do nich całkowite prawo, a dzielenie się nimi może też wpłynąć bardzo pozytywnie na Twoją relację z osobą partnerską. Nie bój się zwolnić, poprosić o instrukcje, dać i otrzymać feedback. Pamiętaj, że nie jesteś jedyną osobą, której dotyczą tego rodzaju obawy – nawet człowiek, z którym właśnie uprawiasz seks może doświadczać czegoś bardzo podobnego!

ZWIĘKSZENIE OCHOTY NA SEKS

Nie, nie przywidziało Ci się. Okazuje się, lęk może równie dobrze zabijać pożądanie, co je potęgować. Już samo odczuwanie lęku w ciele bywa zbliżone do podniecenia – w przypadku obydwu pojawia się przyspieszone bicie serca, napięcie mięśni, antycypacja czegoś. W związku z tym w niektórych przypadkach doświadczanie lęku może stymulować libido.

Zwiększenie ochoty na seks bywa też sposobem organizmu na radzenie sobie z daną sytuacją. Ciało nauczone, że w wyniku konkretnej stymulacji i szczytowania następuje rozluźnienie, chce dążyć do tego stanu, który pozwoli odzyskać choćby chwilową równowagę. Czasem może prowadzić to do kompulsywnych zachowań seksualnych.

CO MOŻESZ DLA SIEBIE ZROBIĆ?

Seks i lęk nie idą w parze, a raczej – nie brykają w jednym łóżku. Oto, co możesz zrobić, aby zminimalizować wpływ lęku na Twoje życie seksualne.

lęk, seks
  1. Zatroszcz się o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Terapia, techniki relaksacyjne, poświęcenie czasu hobby, odpowiednie odżywianie się i aktywność fizyczna na miarę własnych możliwości mają udowodniony wpływ na kontrolowanie i obniżanie poziomu lęku.
  2. Komunikuj się z osobą partnerską. Ukrywanie lęku przed drugą osobą może powodować jeszcze większy stres. Otwarta rozmowa pozwoli Wam zapewnić się o swoich uczuciach, da Ci przestrzeń do wytłumaczenia, przez co właśnie przechodzisz i pozwoli poszukać satysfakcjonujących dla Was rozwiązań.
  3. Nie rezygnuj z bliskości. Kiedy odczuwasz lęk, pielęgnowanie nieseksualnej intymności i bliskości z drugą osobą, może mieć łagodzący wpływ na Twoje samopoczucie. Wspólnie postarajcie się więc wygospodarować czas na intencjonalną obecność.
  4. Trenuj uważność. Lęk potrafi nakręcić gonitwę myśli i skutecznie odwodzić od tego, co tu i teraz. Spróbuj znaleźć strategię, która pozwoli Ci powrócić myślami do miejsca, w którym się znajdujesz, na przykład skupiając się na oddechu.
  5. Pamiętaj, że satysfakcjonujący (solo)seks działa prozdrowotnie. Nie od dziś wiadomo, że seks pomaga się zrelaksować i uwalnia hormony wpływające na dobre samopoczucie. Jeżeli w wyniku lęku znacznie rzadziej doświadczasz spontanicznej ochoty na (solo)seks, rozwiązaniem może być praca z pożądaniem responsywnym, które nie poprzedza stymulacji, ale pojawia się jako jej rezultat.
lęk, seks

Lęku, zwłaszcza odczuwanego z dużą częstotliwością, nie należy ignorować, licząc, że sam przejdzie. Jeżeli zauważasz, że wpływa on również na Twoje życie seksualne, porozmawiaj o tym ze specjalist_k_ą. Efektem pracy nad lękiem może być poprawa w obrębie seksualności. Porady możesz zasięgnąć nie tylko osobiście, ale również online lub telefonicznie.

Jeżeli czujesz, że Twoja sytuacja wymaga interwencji, możesz skorzystać z bezpłatnego kryzysowego telefonu zaufania dla dorosłych: 116 123, czynnego od poniedziałku do niedzieli w godzinach 14:00-22:00, lub całodobowego telefonu Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego: 800 70 22 22.

Listę placówek oferujących bezpłatną pomoc w sytuacjach kryzysowych znajdziesz tutaj: www.oik.org.pl

lęk, seks

ZDJĘCIA:
Unsplash
Gender Spectrum Collection

proseksualna
projekt: anita wasik | realizacja: sgiti | queer sex shop Kinky Winky | © Wszelkie prawa zastrzeżone