Kolejna książka Lindy Williams, autorki przełomowego Hard Core doczekała się polskiego przekładu. Tym razem w fascynujący sposób opowiada o tym seks wkroczył do filmów głównego nurtu.
W latach 60. i 70., pod wpływem rewolucji seksualnej, kino przeżyło bardzo specyficzny okres dojrzewania. Widzowie zrozumieli, że od filmu można wymagać szczegółowych informacji na temat łóżkowych wydarzeń. Pocałunek przestał był jedynym aktem seksualnym, który można było zobaczyć na amerykańskich ekranach.
Linda Williams opowiada zarówno o tym, jak przedstawienia seksu rozwijały się w historii kina, jak i o naszych reakcjach na zmieniające się sposoby reprezentacji. Pisząc o kunszcie Ostatniego tanga w Paryżu, orgazmach Jane Fondy, stosunku kowbojów z Tajemnicy Brokeback Mountain, Williams rzuca nowe światło na różne formy przyjemności i wiedzy, które poznajemy dzięki filmowym obrazom seksu.
„Seks na ekranie to doskonała kontynuacja przełomowej książki Hard Core. Linda Williams po raz kolejny udowadnia, że jest jedną z najważniejszych postaci feministycznej teorii kina. Jej sława jest w pełni zasłużona.”
„Linda Williams jak nikt inny potrafi opowiadać o seksie. Mówiąc o wzrastaniu własnej świadomości poprzez kontakt z kinem, autorka zabiera nas w podróż, w której znane filmy spotykamy jak gdyby po raz pierwszy, na nowo poznając ich dosadność, seksualną treść i całą gamę doznań, które oferują widzom”
Podziękowania | 7 |
Wstęp | 9 |
Pocałunki i elipsy. Długi okres dojrzewania filmów amerykańskich (1896–1963) | 37 |
Idąc na całość. Wiedza cielesna na ekranach Ameryki (1961–1971) | 83 |
Jeszcze dalej. Ostatnie tango w Paryżu, Głębokie gardło i Chłopcy na piasku (1971–1972) | 131 |
Make love, not war. Jane Fonda wraca do domu (1968–1978) | 177 |
Erotyzm hardcore’owy. Imperium zmysłów (1976) | 203 |
Sceny pierwotne na amerykańskich ekranach (1986–2005) | 239 |
Filozofia w buduarze. Artystyczny film hardcore’owy od początku lat dziewięćdziesiątych do dziś | 281 |
Wnioski. Co się dzieje na małym ekranie? | 323 |
Przypisy | 351 |
Bibliografia | 401 |
Indeks osób | 417 |
Linda Williams jest profesorem filmoznawstwa i retoryki na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkley. Autorka licznych prac naukowych, między innymi Hard core. Władza, przyjemność i „szaleństwo widzialności”, Porn Studies, Viewing Positions: Ways of Seeing Film oraz Figures of Desire: A Theory and Analysis of Surrealist Film.