Pionierska książka prezentująca historię polskiego kina od strony dotąd nieznanej: ciała i seksualności.
Na pracę złożyło się kilkanaście esejów autorstwa dwu pokoleń polskich filmoznawców: znakomitych autorów i autorek.
Pozycja adresowana nie tylko do filmoznawców, ale również do czytelników zainteresowanych nowymi propozycjami współczesnej humanistyki.
„To nowe spojrzenie na kino polskie, spojrzenie – zgodnie z tytułową zapowiedzią – od strony ciała i seksualności. Refleksja historyczna i analityczna dotycząca polskiego kina – od lat, ze zrozumiałych względów, zdominowana jest przez myślenie polityczne, wiążące dzieła filmowe z kolejnymi fazami dwudziestowiecznych dziejów naszego kraju; toteż pora najwyższa na jej odświeżenie, wykorzystujące częstsze dziś, uciekające od polityki normy lektury, wśród nich – właśnie czytanie filmów poprzez zawarty w nich, nieraz głęboko ukryty przekaz na temat seksualności i ról płciowych.
Mamy tu, z grubsza biorąc reprezentantów (a właściwie reprezentantki, bo wśród autorów dominują kobiety) dwu pokoleń polskich filmoznawców: jest kilka znakomitych autorek legitymujących się poważnym, uznanym dorobkiem, są też debiutanci, ale – sądząc po tekstach – dysponujący znacznymi już kompetencjami i umiejętnościami pisarskimi. Ta rozmaitość pociąga za sobą różnorodność metodologiczną. Optyka „genderowa” bynajmniej tu nie dominuje. Są tu analizy o wyraźnym nachyleniu kulturoznawczym, są też szkice o nastawieniu filozoficznym.
Tom jest pracą nie tylko pionierską, ale wzorowo wykonaną i przejrzyście skomponowaną, adresowaną nie tylko do zawodowego środowiska filmoznawców (choć do nich naturalnie w pierwszym rzędzie), ale do czytelników zainteresowanych nowymi propozycjami współczesnej humanistyki. ”
CIAŁO I DUCH CZASU. OD DWUDZIESTOLECIA MIĘDZYWOJENNEGO PO WSPÓŁCZESNOŚĆ | |
Iwona Kurz – Trędowata albo qui pro quo, czyli ciało w kulturze filmowej dwudziestolecia międzywojennego | 13 |
Karolina Kosińska – Manewry tożsamościowe. Kobieta jako mężczyzna i mężczyzna jako kobieta w przedwojennym polskim kinie komediowym | 25 |
Ewa Mazierska – Od homoseksualisty do geja: konstrukcja „innych seksualności” w polskim kinie okresu PRL-u | 43 |
Izabela Kalinowska – Seks, polityka i koniec PRL-u: o cielesności w polskim kinie lat osiemdziesiątych | 63 |
Magdalena Podsiadło – Seksualność kobiet w kinie polskich reżyserek filmowych po roku 1989 | 79 |
SEKS I SENS. WIELKOŚĆ KONTEKSTÓW – RÓŻNORODNOŚĆ ZNACZEŃ | |
Natasza Korczarowska – Histeria jako refleks zrepresjonowanej seksualności | 99 |
Patrycja Cembrzyńska – Gołębica w klatce. O Matce Joannie od Aniołów Jerzego Kawalerowicza | 117 |
Elżbieta Ostrowska-Chmura – Polka – dumny przedmiot pożądania | 139 |
Elżbieta Korolczuk – Kobiecość jako źródło cierpień. Matki i córki w polskim kinie | 155 |
Urszula Kurnik – Agnieszka z Człowieka z marmuru Andrzeja Wajdy – androgyn ze skazą | 173 |
CIAŁO I SEKSUALNOŚĆ W PERSPEKTYWIE AUTORSKIEJ | |
Wojciech Klimczyk – Erotyzm tajemnicy. Seksualność w „trylogii” o dojrzewaniu Wojciecha Marczewskiego | 193 |
Sebastian Jagielski – Patrząc przez peryskop: męskie pragnienie w filmach Andrzeja Barańskiego | 211 |
Elżbieta Wiącek – Niemoralny moralista w młodopolskiej masce. Wokół Dziejów grzechu Waleriana Borowczyka | 239 |
Monika Nahlik – Archetypy, instynkty, atawizmy i uczucia, czyli o metakomunikacji Lecha Majewskiego | 261 |
Anna Taszycka – Ojej! Boli mnie noga…, czyli o cielesności w pracach Józefa Robakowskiego | 275 |
Noty o autorach | 287 |
Indeks nazwisk | 291 |